Author Topic: Kaivalya Navaneetam  (Read 36925 times)

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #255 on: September 21, 2015, 06:35:06 PM »
Verse 258 of Kaivalya Navaneetham:


துற் சங்க நிவிர்த்தி வந்து சிவ ஞானம்
 விரும்புவது சுபேச்சை ஆகும்
நற்சங்க மொழிவின விஞ்ஞான நூல்
 பழகல் விசாரணையாம் நம்பி
முற்சங்க வேடணைகள் விடல் தநுமானசி
 இந்த மூன்றினாலும்
சற்சங்கம் மனதில் உண்மை அறிவு உதித்தல்
 சத்துவாபத்தி தானே. (258)

Verse 259 of Kaivalya Navaneetham:

தத்துவத்தில் மனம் உறைத்து மித்தை எலாம்
 மறத்தல் சம்சத்தி ஆகும்
அத்துவித ஆனந்தம் வரும் திரி புடி போம்
 பதார்த்த பாவனை அதாகும்
வத்து நிலை இருந்தபடி இருந்து மவுன
 சுபாவம் துரியம் ஆகும்
இத்துரிய பூமியை முன் துரியாதீ
 தப் பதம் என்று அதுவும் கேளாய். (259)



Verses 258 and 259 of Kaivalya Navaneetham:

1. To wean away unedifying associations   and desire, to knowledge of the Supreme, is the first plane called Subhechcha.

2. To associate with enlightened sages, learn from them and reflect on the Truth is called investigation.

3. To be free from desires by meditating on the Truth with faith, is the attenuation of the mind.

4. The shining forth of the highest knowledge in the mind, owing to the development of the foregoing conditions,
is Realization.

5. To be free from illusion by firm realization of Truth is the detached outlook on the universe.

6.  The bliss of the non dual Self, devoid of triads is untainted awareness of the Self.

7. Sublime Silence of the very nature of Self is Turiya. Hear why this seventh plane was said to be turiyaateeta, beyond turiya.

Arunachala Siva.   

 
« Last Edit: September 21, 2015, 06:39:27 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #256 on: September 21, 2015, 06:40:03 PM »
Verse 260 of Kaivalya Navaneetham:


முற்புவி மூன்றினும் உலகம் தோன்றுதலால்
 சாக்கிரமா மூன்றற்கு அப்பால்
சொற்பனமாம் அதுவும் மெள்ள நழுவும் ஐந்தாம்
 பூமியே சுழுத்தி ஆகும்
அற்புதமாம் சுகானுபவ மிகும் ஆறாம்
 புவிதுரியம் அதற்கு அப்பாலோர்
கற்பனை இலாத விடம் அதீதம் என்றும்
 மௌனமாக் காட்டும் வேதம். (260)



Verse 260 of Kaivalya Navaneetham:

The first three planes are said to be Jagrat i.e. waking state because the world is perceived in them as ever before.

The fourth plane corresponds to dream because the world is recognized to be dreamlike.

Even the dim perception of the world gradually vanishes and therefore the fifth plane is called the sleep state.

Transcendental Bliss prevails in the sixth which is therefore called Turiya (that is, the fourth state relatively to the foregoing waking, dream, and sleep states).

The plane beyond all imagination is the seventh one which the Vedas indicate as sublime Silence! (turiyaateeta)

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 21, 2015, 06:41:36 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #257 on: September 21, 2015, 06:42:35 PM »
Verse 261 of Kaivalya Navaneetham:


துரிய நிலம் தனை துரியாதீதம் எனின்
 மயக்கம் என்று சுருதி மேலோர்
அரியதொரு விதேக முக்தி அதீதம் என்பார்
 அது கணக்கிலாறாம் பூமி
மருவு சுழுத்தியில் காட சுழுத்தி என்பார்
 என்பது நீ மனத்தில் கொள்வாய்
பெருமை தாறு ஞான பூமியின் விகற்பம்
 இன்னம் உண்டு பேசக் கேளாய். (261)



Verse 261 of Kaivalya Navaneetham:

Some sages consider the name turiya to be in conflict with the foregoing explanation of turiyateetha, which
according to them, will the glorious Liberation, after disembodiment.  In such a scheme, the sixth plane is the
state of very deep slumber as compared with the dreamless deep sleep of the fifth plane.

I shall further tell you the peculiarities of these glorious planes.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #258 on: September 21, 2015, 06:44:08 PM »
Verse 262 of Kaivalya Navaneetham:


முன் நிலங்கள் ஏறிய மூவரும் அப்
 பியாசிகளாம் முக்தர் அல்லர்
பின் நிலங்கள் வரன் வரியாம் வரிட்டன் எனும்
 சீவன் முக்தர் பேதம் ஆகும்
சொன்ன நடுப் பூமி வந்த ஞானிகளே
 பிரம வித்தாம் தூய முக்தர்
இன்னமும் அப் பூமிகளின் பெருமை தனை
 நீ அறிய யான் சொல்வேனே. (262)

Verse 262 of Kaivalya Navaneetham:

Those who yet remain in the first three planes are practicers and not emancipated.

Brahmavids are those who have gone into the fourth plane; they are pure and liberated.

Those in the next three planes are respectively vara, varya and varishta i.e the eminent, more eminent,
and the most eminent among the knowers of Brahman.  I shall still further tell you the excellence of the
planes of the enlightened.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 21, 2015, 06:45:53 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #259 on: September 21, 2015, 06:46:28 PM »
Verse 263 of Kaivalya Navaneetham:


நாலாம் பூமியில் வரு முன் மூன்று பூமியும்
 அடைந்து நடந்து மாண்டோர்
மேலான பதம் அடைந்து பிறந்து மெள்ள
 மெள்ள வந்து வீடு சேர்வார்
மாலான பவத்தில் விழார் முதல் பூமி
 கிடைப்பதுவே வருத்த மைந்தா
காலான முதல் பூமி கை வந்தான்
 முக்தியும் கை வந்ததாமே. (263)

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #260 on: September 21, 2015, 06:47:35 PM »
Verse 263 of Kaivalya Navaneetham:


Those who have remained in the first three planes and died before they reached the fourth plane, go to the
happy regions; then they reincarnate and gradually gain Liberation.  Surely they do not go to the unedifying
lower planes. O son! the first plane itself is difficult to gain.  This gained, Liberation is as good as gained.

Arunachala Siva. 

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #261 on: September 21, 2015, 06:49:46 PM »
Verse 264 of Kaivalya Navaneetham:


இப்புவியில் இன் ஞான பூமி ஒன்றில்
 இரண்டில் அடைந்து இருந்தாரானால்
அப் புருடர் மிலேச்சராகிலும் முக்தர்
 குரு பாதத் தாணை மெய்யே
தப்புரை என்றவர் கெடுவார் நடுவான
 மறைகளை நீ சங்கியாதே
செப்பு மொழி வழி திட்டமா அகம் பிரமம்
 என்று இருந்து தெளிந்திடாதே. (264)

Verse 264 of Kaivalya Navaneetham:

If they gain first or second planes of enlightenment in this world, even melechaas (those who deprecate Vedas) are as good as emancipated. By the holy feet of my Master, this is true! Cursed be they that
deny it!  Doubt not the Vedas, common to all.  Strictly following the indicated way, clearly realize, I am Brahman.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #262 on: September 21, 2015, 06:52:19 PM »
Verse 265 of Kaivalya Navaneetham:


பொல்லாத மிலேச்சருக்கும் விதேக முக்தி
 தரு ஞான பூமி என்று
நெல்லாகி முளைக்கும் எனைத் தண்டுலமாக்கிய
 குருவே நீர் சொன்னீரே
இல்லாளும் குடும்பம் விட்டு சன்னியாசம்
 புகுந்து ஏகாங்கி ஆனோர்
அல்லாமன் முக்தி பெறார் என்று சிலர்
 சோலும் மயக்கம் அகற்றுவீரே. (265)


Verse 265 of Kaivalya Navaneetham:

Disciple:  'O Lord who has taken me like rice out of paddy that is liable to sprout again!  You have just said
that the planes of knowledge lead even contemplate milechchas to final Liberation.  But some say that Liberation cannot be gained unless the person renounces all domestic ties and retires as a Sannyasin. 
Please clear my confusion on this point.'

Arunachala Siva. 

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #263 on: September 22, 2015, 05:00:26 PM »
Verse 265 of Kaivalya Navaneetham:

பொல்லாத மிலேச்சருக்கும் விதேக முக்தி
 தரு ஞான பூமி என்று
நெல்லாகி முளைக்கும் எனைத் தண்டுலமாக்கிய
 குருவே நீர் சொன்னீரே
இல்லாளும் குடும்பம் விட்டு சன்னியாசம்
 புகுந்து ஏகாங்கி ஆனோர்
அல்லாமன் முக்தி பெறார் என்று சிலர்
 சோலும் மயக்கம் அகற்றுவீரே. (265)


Verse 265 of Kaivalya Navaneetham:

Disciple:  'O Lord who has taken me like rice out of paddy that is liable to sprout again!  You have just said
that the planes of knowledge lead even contemplate milechchas to final Liberation.  But some say that Liberation cannot be gained unless the person renounces all domestic ties and retires as a sannyasin.  Please clear my confusion on this point.'

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #264 on: September 22, 2015, 05:02:00 PM »
Verse 266 of Kaivalya Navaneetham:


சிட்டர் புகழ் மகனே நீ சங்கித்த
 சங்கை நன்று தெரியக் கேளாய்
கட்டழியும் துறவு நால் வகை ஆகும்
 அவைகளுக்கு ஆகும் பேர்கள்
பட்ட துயர் கெடுங் குடீசம் வெகூ
 தக மஞ்சம் பரம வஞ்சம்
விட்டகலும் துறவுக்கு விராகம்
 காரணம் இன்றி வேடம் அன்றே. (266)


Verse 266 of Kaivalya Navaneetham:


Master: 'Son worthy of respect by the righteous!  Your doubt is right; hear me clear it. 
The renunciation which snaps domestic ties is of four kinds:   They are: 1. Kuteechaka,
2. Bahoodaka 3. Hamsa and 4. Paramahamsa, all of which are panacea to the miseries of the
world. But detachment and not the habiliments (ochre robes) is the sole requisite of such
renunciation.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 22, 2015, 05:03:50 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #265 on: September 22, 2015, 05:04:22 PM »
Verse 267 of Kaivalya Navaneetham:


மந்த முந்தீவிர முந்தி விரதரமும்
 என மூன்று வகை வீராகம்
வெந்துயரம் வரும் பொழுது குடும்பத்தை
 வெறுத்து வரும் விராகம் மந்தம்
இந்த உடல் அளவும் மனை தனம் வேண்டாம்
 என விடறீவிரம் என்பார்கள்
அந்தணர் ஊர் மித்தை என விடல் அது
 தீவிரதமாம் அறிந்திடாயே.      (267)


Verse 267 of Kaivalya Navaneetham:

Detachment is again of three degrees according as it is dull, intense, and very intense.
That which is caused by a shock, is impulsive and dull. Discarding home and wealth, for good,
is the intense form. Disgust for Brahmaloka as being illusory is the very intense.

Arunachala Siva.   

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #266 on: September 22, 2015, 05:06:23 PM »
Verse 268 of Kaivalya Navaneetham:


பாவி மந்த விராகத்தில் சந்நியாசங்கள்
 ஒன்றும் பலித்திடாதே
தீவிரத்தில் குடீசகமும் வெகூதகமும்
 என்று இரண்டு திறங்கள் உண்டாம்
தாவி நடந் திடத் திடமுள்ளவர்க்கு
 குடீசகமும் சகங்கள் எங்கும்
மேவி நடந்திடத் திடம் உள்ளவர்க்கு வெகூ
 தகமும் என விதித்தார் மேலோர். (268)

Verse 269 of Kaivalya Navaneetham:


இருவகை தீவிரதரத்து மஞ்சன் என்றும்
 பரமாஞ்சன் என்றும் சொல்வர்
வரு மஞ்சனுக்கு முக்தி சத்திய
 லோகத்து இன்றி வராது என்பார்
பரமாஞ்சனுக்கு முக்தி இவ் உலகின்
 ஞானத்தால் பலிக்கும் என்பார்
திரமருவும் பரமாஞ்சன் தானும் இரு
 வகையாகும் செப்பக் கேளாய். (269).


Verses 268 and 269 of Kaivalya Navaneetham:

Dull detachment does not qualify one for Sannyasa.  Intense detachment makes the person
eligible for the the first two orders of Sannyasa.  If strong and fit he must move about as
Bahoodaka; otherwise, he must stay at one place as Kuteechaka.  When detachment is very
intense, he can take to the Hamsa or Paramahmsa order.  They say that the Hamsa cannot
gain it here and now.  The Paramahamsa order which is so efficient, is again of two grades.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 22, 2015, 05:10:14 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #267 on: September 22, 2015, 05:10:53 PM »
Verse 270 of Kaivalya Navaneetham:


சிஞ்ஞாசு ஞானவான் என்று இரண்டு
 பேர்கள் அவரில் சிஞ்ஞாசு
மெய் ஞான பூமியின் முன் மூன்று பூமி
 உள் அடக்கும் விவேகி ஆனோன்
சுஞ்ஞான வான் என்போன் சீவன் முக்தி
 அடைந்திருக்கும் தூய மேலோன்
அஞ்ஞானம் அகலும் அந்தச் சிஞ்ஞாசு
 இருவகையாம் அதுவும் கேளாய். (270)

Verse 270 of Kaivalya Navaneetham:

A Paramahamsa may be one who desires to know the  Truth or is a realized being. The former is
an intelligent practiser in the first three planes.  The latter is a remarkable and pure sage who is
liberated here and now.The former class of paramahamsa is of two kinds. Hear me speak of them also.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #268 on: September 22, 2015, 05:12:45 PM »
Verse 271 of Kaivalya Navaneetham:


பந்த மனை துறந்து சிலர் அதிதிகளாய்
 இருந்து அடைவர் பரம ஞானம்
அந்தணர் மன்னவர் வணிகர் சூத்திரராய்
 இருந்து சிலர் அடைவர் ஞானம்
இந்தவகைச் சாத்திரத்தும் உலகத்து
 நடப்பது கண்டிருந்து மைந்தா
சிந்தனையின் மயக்கம் என்னே சுருதி யுக்தி
 அனுபவத்தால் தெளிந்திடாயே. (271)


Verse 271 of Kaivalya Navaneetham:

Of these, one will give up the ties of home (according to ritual) formally enter the order of Sannyasa
and gain Supreme Knowledge. The other kind remaining as brahmins, kshatiriyaas, vaisyas, and
soodras, gains supreme Knowledge. Knowing it from the sastras and in actual practice, why do you
still get confused?  You must clear yourself by the authority of the Srutis, your own reasoning and
immediate experience.

Arunachala Siva.   
« Last Edit: September 22, 2015, 05:14:49 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 47728
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #269 on: September 22, 2015, 05:15:21 PM »
Verse 272 of Kaivalya Navaneetham:


பிறந்தது உண்டானால் அன்றோ
 பிறகு சாவது தான் உண்டாம்
பிறந்ததே இல்லை என்னும்
 பிரமம் அதுவும் நானே
பிறந்தது நான் என்றாகில்
 பிரமம் அன்று அந்த நானே
பிறந்தது இறந்தது அற்ற
 பிரமமா நானே நானே. (272)


Verse 272 of Kaivalya Navaneetham:


If birth be a fact, then death is inevitable. But I am Brahman  who is never born.  If I be that which is born,
this 'I' cannot surely be Brahman.  Therefore, I  am that 'I' which is birth-less and deathless Brahman.

Arunachala Siva.