Author Topic: Kaivalya Navaneetam  (Read 29663 times)

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #210 on: September 19, 2015, 07:02:24 PM »
Verse 219 of Kaivalya Navaneetham:

இகமான குரு நாதனே சச்
 சிதானந்தம் எனும் இலக்கணம் அறிகிலேன்
அகலாத சத்தாவது ஏது சித்தாவதே
 ஆனந்தம் என்றிடில்
மிகு காலம் மூன்றும் கெடாது இருப்பது
 சத்து வேறுபாடு அறிதல் சித்தாம்
மகிழ் காம நுகர் போது சுகமாகும்
 அனுபூதி வாழ்வு என்பது ஆனந்தமே.    (219)


Verse 219 of Kaivalya Navaneetham:

Disciple:  'Lord who has appeared as my Master in the world! I do not clearly understand the
character of Being Consciousness Bliss (Sat Chit Ananda). What is this Sat? What is Chit? And
what is Ananda?'

Master: 'Sat (Being) is that which does not perish at any time - past, present or future.  Chit (Consciousness) is that which cognizes the different objects. Ananda (Bliss) is the joy arising out of the experience of
bliss during the enjoyment of an object of desire.'

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 19, 2015, 07:04:50 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #211 on: September 19, 2015, 07:05:41 PM »
Verse 220 of Kaivalya Navaneetham:

நாசச் சரீரத்து இருக்கும்
 சரீரி தனை நால் வேத மா வாக்கியம்
நீ சச் சிதானந்தம் என்றிடினும் ஆசிரியர்
 நீ பிரமம் ஆகும் எனினும்
மாசற்ற சச் சிதானந்தம் நான்
 என்ன இவன் மன்னு அனுபவம் எங்கனே
கோசப் புரங்களை இடித்துத்
 தகர்க்கும் மத குஞ்சரக் குருநாதனே. (220)

Verse 220 of Kaivalya Navaneetham:

Disciple: 'O Master who like an elephant in rut, attacks and demolishes the forts of sheaths,
although the Mahavaakyas in the four Vedas declare 'Thou art Sat Chit Ananda to the indweller,
in the mortal body, and Masters say 'Thou art Brahman', yet how can one experience
'I am Sat Chit Ananda?'

Arunachala Siva.

« Last Edit: September 19, 2015, 07:07:25 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #212 on: September 20, 2015, 04:13:45 PM »
Verse 221 of Kaivalya Navaneetham:

சென்மாந்திரம் செய்த வினைகளுடன்
 தரும் எனில் செல் காலம் இவன் உண்டலோ
கன்மானுபவ நரக சொர்க்கம் எனில்
 வருகின்ற காலத்தும் இவன் உண்டலோ
உன் மாத யாதனா உடல் கடவுள்
 உடன் மனுட உடல் உடன் மாறி மாறி அழியும்
தன்மாய உடல் கெடினும் இவன் இருப்பது
 கொண்டு சத் என்பது ஒக்கும் மகனே. (221)


Verse 221 of Kaivalya Navaneetham:

Master: 'When it is said that rebirths are the inevitable results of past actions, does it not follow
that the person was existent in the past?  Again should heaven and hell be the rewards of present
actions, does it not follow that he will continue to exist in future?  A subtle body (suited to heaven or
hell), a celesital body, or a human body which are all the results of illusion, often change and pass away.  Always surviving the false body, it is but right, to say that he is Sat.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 20, 2015, 04:15:45 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #213 on: September 20, 2015, 04:16:46 PM »
Verse 222 of Kaivalya Navaneetham:

இருளாக மூடும் சுழுத்தியில்
 இராத்திரியில் இரவி சுடர் அற்றபொழுது
மருளாமல் இருளையும் பொருளையும்
 தெரிகின்ற வகை கொண்டு சித்தாகுமே
பெரு வாழ்வு மிக்க தானே தன்னிடத்தினில்
 பேராத பிரியம் அதனால்
அருகாத பிரியம் சுகத்தினில் வரும்
 ஆதனால் ஆனந்தமாம் மைந்தானே. (222)


Verse 222 of Kaivalya Navaneetham:

In the darkness covering deep sleep and night, when there is no Sun or lamp, he is unmistakably
aware of the darkness and objects, so he is Chit.  He is also Ananda because his  love never fades
for the incomparably beatific Self, for love manifests only for an object of pleasure.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #214 on: September 20, 2015, 04:18:36 PM »
Verse 223 of Kaivalya Navaneetham:


அன்ன பானாதி சுக சாதனம்
 ஆகையால் ஆர்க்கும் வெகு பிரியமாகும்
இன்னவாறு ஆன்மாவும் ஆனந்த
 சாதனம் எனக் கருத்தால் பொருள் அல்லவே
சொன்ன ஆன்மாவை ஒரு சுக சாதனங்கள்
 ஒடு சொல்லுவாயாகின் மகனே
உன்னதானந்தம் வேறேது அனுபவவிப்பதா
 உருபய ஆன்மாவும் உளவோ.  (223).



Verse 223 of Kaivalya Navaneetham:

Food, drink, and so forth, are dear to all alike because pleasure is derived from them.  The Self
is not likewise a means to beatitude.  Should the Self described above be classed along with other
means of pleasure, where is the pleasure apart or the enjoyer thereof?  Can the Self be two?

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #215 on: September 20, 2015, 04:20:38 PM »
Verse 224 of Kaivalya Navaneetham:

விடய சுகம் அதில் வருதல் பிரியமாத்
 திரமாகும் வெகு பிரிய ஆன்மாவிலாம்
விடய சுகம் வரு பிரிய மாறி வரும்
 ஆன்மாவில் வெகு பிரியம் மாறாது காண்
விடய சுகம் விடலுமாம் கொளலுமாம்
 ஆன்மாவை விடுவதெவர் கொள்வதெவர் பார்
விடய சுக போகங்கள் விடும் அவனை
 அவனால் விடப் படாது ஒரு நாளுமே. (224)


Verse 224 of Kaivalya Navaneetham:

Love for sensual pleasures is evident, but the love for the Self remains unrivaled. The love
for sensual pleasures undergoes changes whereas the intense love for the Self remains unchanging.
Sensual pleasures can be enjoyed or rejected, but who is there to accept or reject the Self?
The Self can reject all pleasures but not reject itself.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #216 on: September 20, 2015, 04:22:34 PM »
Verse 225 of Kaivalya Navaneetham:


வேகின்ற கோபங்களல் என்னை
 நான் கொன்று விடுகிறேன் என்று சில பேர்
சாகின்ற படியினால் தன்னையே
 தான் கொன்று சாவன் எனல் சங்கை அலவே
தேகந்தனைக் கொல்லும் அவனால்
 விடப் பட்ட தேகம் அவன் அல்ல மகனே
ஆகந்தனில் கோபம் அலது தனை
 ஒரு நாளும் ஆன்மா வெறுப்பதிலையே.   (225)


Verse 225 of Kaivalya Navaneetham:

It is wrong to imagine  that the Self kills itself and gets rid of itself by committing suicide in a
burning passion.  He who kills the body cannot be be the body given up by him. The disgust is
for the body and never for the Self.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #217 on: September 20, 2015, 04:24:18 PM »
Verse 226 of Kaivalya Navaneetham:


தாகப்படும் பொருளிலும் மகன்
 பிரியமாம் தனயினிலும் உடல் பிரியமாம்
ஆகத்திலும் பிரியம் இந்திரியமாம்
 காரணம் அதனிலும் பிரியம் உயிராம்
ஏகப் பிராணனிலும் வெகு பிரிய
 ஆன்மாவில் இந்த ஆன்மா முக்கியம்
ஊகத்தினால் கௌண மித்தை கர்த்தா
 மூன்று ஓரோன்றில் அதிகம் மகனே. (226)

Verse 226 of Kaivalya Navaneetham:


Wealth is much sought after, but a son is dearer than wealth;  one's own body is dearer than son;
the senses are dearer than body; the life breath is dearer than the senses and the Self is very much
dearer than life itself. The Self is the essence and the other three selves -- the secondary, (viz., the son),
the illusory (the body) and the acting ones (the ego) -- successively increase in importance.

Arunachala Siva.   
« Last Edit: September 20, 2015, 04:26:00 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #218 on: September 20, 2015, 04:26:33 PM »
Verse 227 of Kaivalya Navaneetham:


கெடலான பொழுது இவன் காணிக்கு
 மகனான கெவுண ஆன்மா முக்கியம்
விடலாத உடலம் பரிக்கு நாள்
 உடலான மித்தை ஆன்மா முக்கியம்
திடமான நன்மை கதி வேண்டினால்
 கர்த்தனாம் சீவ ஆன்மா முக்கியம்
சடமாயும் முக்தியினின் ஞான
 ஆன்மாவான தானே மகா முக்கியம். (227)

Verse 227 of Kaivalya Navaneetham:

At the time  one's death, the secondary self, namely the son, who succeeds to the father's estate,
assumes prominence. At the time of nourishment, the illusory self, namely the body is prominent. 
When a happy future life is desired, the acting self, i.e. the ego, becomes prominent.  But in the
state of Liberation, the Self, to wit pure Consciousness is paramount.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 20, 2015, 04:28:05 PM by Subramanian.R »

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #219 on: September 20, 2015, 04:28:42 PM »
Verse 228 of Kaivalya Navaneetham:


புலியும் அனுகூலம் எனில் இட்டமாம்
 பகை செயில் புதல்வன் எனினும் வெறுப்பாம்
உலகில் இருவகையும் அல்லாத புல்
 ஆதியில் உதாசீனம் ஆதலான்
மலின மறு சின்மயன் பல வகையும்
 இப்படி மகிழ்ச்சியில் விருப்பம் இகழான்
அலகிலா ஆனந்த வடிவாகும் உன்
 சொரூபத்தை ஆராய்ந்து பார் மைந்தனே. (228)


Verse 228 of Kaivalya Navaneetham:


Even a tiger becomes a favorite when it is obedient and a son is hated when he thwarts one.
In  this world, the thing like a straw which are neither loved nor hated, are treated with indifference.
But under no circumstances does the love of the stainless Self diminish for anyone.  Therefore,
my son, investigate your true nature which is unbroken Bliss only and realize the Self.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #220 on: September 20, 2015, 04:30:44 PM »
Verse 229 of Kaivalya Navaneetham:


மானம் சிறந்த குரு நாதனே
 ஆனந்த வகைகள் எத்தனை என்னிலோ
ஞானம் திகழ்ந்த பிரமானந்தம்
 வாசனா ஆனந்தம் விடய ஆனந்தம் என்று
ஆனந்தம் மூன்று விதம் எட்டு வகை
 என்பர் சிலர் அவ் வைந்தும் இதில் அடக்கம்
ஆனந்த வகை சொலக் கேள் மைந்தனே
 எட்டு வகை இஹ்து இன்னது இன்னது எனவே. (229)

Verse 229 of Kaivalya Navaneetham:

Disciple:  'Worshipful Master!  How many kinds of ananda (bliss) are there?'

Master:  'There are three:

1. Brahmananda (which shines as Pure Consciousness)

2. Vasanananda (which is present in reminiscences)

3. Vishayananda (which is the joy of gaining the desired object)

However, others say that there are eight kinds of ananda.  The above three cover the other five
(of the eight).  I shall nevertheless tell you all these eight.  Hear me:

Arunachala Siva.   

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #221 on: September 20, 2015, 04:32:38 PM »
Verse 230 of Kaivalya Navaneetham:


போகத்தில் வரும் சுகம் விடய சுகம்
 நித்திரைப் போது உலதது பிரம சுகமாம்
மோகத் தனந்தலில் சுகம் வாசனைச்
 சுகம் முழுப் பிரிய ஆன்ம சுகமாம்
யோகத்தில் உளது முக்கிய சுகம்
 உதாசீனம் உற்ற சுகம் நிஜ சுகம் அதாம்
ஏகத்தை நோக்கல் அத்துவித சுகம்
 வாக்கியம் எழுந்த சுகம் ஞான சுகமே. (230)

Verse 230 of Kaivalya Navaeneetham:

1. Vishaya sukam - pleasure of sensual enjoyment.

2. Brahma sukam - bliss of dreamless sleep.

3. Vasana sukam - the remembrance of the above for a few minutes immediately after waking.

4. Atma Sukam - the happiness  which ensures on determining that the Self is the dearest of all dear things.

5. Mukhya Sukam - the bliss of Samadhi when the veil of ignorance is completely lifted.

6. Nija Sukam - contentment which results from indifference.

7. Advaitiya Sukam - the happiness of holding on to the Self to the exclusion of duality.

8. Vidya Sukam - the happiness that results from the inquiry into the Self in accordance with the scriptural texts.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #222 on: September 20, 2015, 04:34:01 PM »
Verse 231 of Kaivalya Navaneetham:


இவ்வாறு உரை செயும் சுக பேதங்களில்
 இயல்பாம் அவை சொல மகனே கேள்
ஒவ்வா நனவினில் உழல் வான் இடர் கெட
 உறங்கும் சயனமது உறு நேரம்
செவ்வா மனம் அகமுகமாம் அதில் ஒளிர்
 சித்தின் சுக நிழல் சேரும் காண்
அவ்வாறு இவன் உள மகிழ்வா அனுபவம்
 அது தான் விஷாய சுகானந்தம்.  (231)

Verse 231 of Kaivalya Navaneetham:

My son! hear me describe their distinguishing characteristics.  A man who is always exerting
himself in the waking state, seeks rest on bed, out of sheer exhaustion.  Then his mind is well
turned inwards, and in that state it reflects the image of the bliss of Consciousness which shines
by Itself.  The pleasure which he can then experiences, represents objective pleasures.

Arunachala Siva. 

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #223 on: September 20, 2015, 04:36:35 PM »
Verse 232 of Kaivalya Navaneetham:


ஈனம் தரும் சுக விடயம் திரிபுடி
 இடராம் என மனம் அசையாமல்
சேனம் தனது குலாயம் தனில் விழு
 செயல் போல் நித்திரை செறி சீவன்
தானந்த தமில் பரன் உடன் ஒன்றுவன் ஒரு
 தனை அல்லது பிற நினையாமல்
ஆனந்தம் அயனுமாவான் சுக மிகு
 அது தான் உயர் பிரமானந்தம். (232)

Verse 232 of Kaivalya Navaneetham:

The person who, feeling objective pleasures poor because they involve the painful triads,
keeps the mind in repose and falls into sleep, like an eagle dropping into its nest and becomes
one with the limitless transcendent Being and remains in the blissful  Self.  The supreme state
of Bliss is unrivaled Brahmananda.

Arunachala Siva.

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 46679
    • View Profile
Re: Kaivalya Navaneetam
« Reply #224 on: September 20, 2015, 04:38:25 PM »
Verse 233 of Kaivalya Navaneetham:


தூங்கும் சுகம் அது பிரமச் சுகம் எனல்
 சுருதிப் பொருள் விழி துயில்வோர்கள்
தாங்கும் மலர் அணை நன்றாகச் சிலர்
 சம்பாதிப்பது தான் ஊகம்
தீங்கும் நன்மையும் ஆண் பெண் முறைமையும்
 தெரியாது அமளி செய் பொழுதே போல்
ஆங்குள் வெளிகளும் அறியா அனுபவம்
 அதனால் அது பிரமானந்தம். (233)


Verse 233 of Kaivalya Navaneetham:

That the bliss of deep sleep is Brahmananda, is the statement of scriptures. That some persons
take elaborate care to provide themselves with downy beds to sleep on, is the fact which supports it.
That in that state, all sense of right and wrong, of man or woman, of in or out, is totally lost as at the
time of the embrace of the beloved, is the experience which confirms it.  So it is Brahmananda,
sure and certain.

Arunachala Siva.
« Last Edit: September 20, 2015, 04:40:01 PM by Subramanian.R »