Author Topic: Quotes from Shankaracharya's  (Read 114562 times)

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #195 on: September 10, 2013, 08:17:31 AM »
The Sage of Kanchi and the Dogmatist- by Sri rA Ganapathy

விதண்டாவாதியும் மஹாபெரியவாளும்

ஒரு விதண்டாவாதியை மஹாபெரியவா எப்படி மாற்றினார் என்பதைப்பற்றி, ரா. கணபதி அண்ணா விவரிக்கும் ஒரு சுவையான நிகழ்ச்சி.மூலம்---------சொல்லின் செல்வர் ஸ்ரீகாஞ்சி முனிவர்.ஆசிரியர்------ஸ்ரீ ரா. கணபதி.வெளியிட்டோர்-------திவ்ய வித்யா ட்ரஸ்ட்

ஓர் இரவு பெரியவாளிடம், ஒரு வெளியூர் அடியார், மறுநாள் அதிகாலை ஊருக்குப் புறப்படவிருப்பதாகச் சொல்லிப் பிரஸாதம் கேட்டபோது, " நாளைக்கு விடிகாலை ஊருக்குப் போறயா? ஸ்ரீராமநவமியாச்சே?, ஒண்ணு, வந்தது வந்தே, இங்கே மடத்துல ராமர் பூஜைக்கு இருக்கணும், இல்லாட்டா, இன்னி ஸாயங்காலம் ரயிலுக்கே போயாவது இருக்கணும். அப்ப ஊருக்குப் போய்ச்சேர்ந்து ஆத்துலயாவது பூஜை பண்ண முடிஞ்சிருக்கும். ஆத்தையும் கோட்டை விட்டுட்டு, இங்கேயும் இல்லாம, நாளை காலம்பர பஸ்ஸிலே போறேங்கறியே!" என்றார் ஸ்ரீசரணர்.

'அடியார்' என்று மரியாதையை உத்தேசித்துச் சொல்லப்பட்ட அந்நபர் ஒரு விதண்டாவாதி. மரியாதை முறை பாராது ஜகத்குருவிடமும் விதண்டை செய்பவர். அதற்கேற்பவே இப்போது, " நான் வேதத்துல ஸ்பஷ்டமா சொல்லியிருக்கிறதுகளைத்தான் பண்ணுகிறது. வேதந்தானே நமக்கு எல்லாம்? அதுல இல்லாதது எதுக்கு? வேதத்துல ராமனை, க்ருஷ்ணனைப் பத்தியெல்லாம் எங்கே இருக்கு? வேதம் ஏற்பட்டு, எத்தனையோ காலம் கழிச்சுப் பொறந்து அதைப் பின்பத்தினவாதானே அவாளும்? அதனால, ராமர், க்ருஷ்ணர் சமாசாரமெல்லம் எதுவும் நான் எடுத்துக்கிறதில்லே. ராமநவமியும் பண்றதில்லே. ராமர் படம் கூட ஆத்துல கிடையாது." என்றார்.

அப்படியானால், அவர் வேதோக்த கர்மாக்கள் செய்வாரா என்றால் அதுவும் மாட்டார்! இது ஸ்ரீசரணாளுக்கா தெரியாது?

'புரு, புரு, புரு' என்று ஒரு வேகம் ஏறி, பெரியவர்தானா பேசுகிறாரென வியப்புறுமாறு பெரியவர் விளாச ஆரம்பித்தார்!

"ஓ! வேதத்துல இல்லாத எந்த ஒண்ணும் ஒனக்குத் தள்ளுபடியாடாப்பா? ஸரி, அப்ப கார்த்தால எழுந்த ஒடனே டூத்பேஸ்ட், அப்புறம் காபி மூஞ்சில் முழிக்கறையே, டூத்பேஸ்டும் காபியும் வேதத்துல சொல்லியிருக்கோ? அப்புறம் சோப்புத்தேச்சுண்டு குளிக்கறயே, அந்த சோப்பு? ஒன் ஆம்படையா க்ரைண்டர்ல அறைச்சு, ப்ரெஸ்டீஜ்--ல சமைச்சதைச் சாப்படறயே, அந்த க்ரைண்டரும் குக்கரும் வேதத்துல சொன்னதுதானாடாப்பா? எல்லாத்தையும் விட, 'ஆபீஸ்'னு, அதைத்தான் ஜீவனோபாயத்துக்கே வழியா வெச்சுண்டு போறியே, ஸூட் மாட்டிக்கிண்டு! ஸூட் வேதத்துல இல்லேங்கறது இருக்கட்டும். மொதலுக்கே மோசமா வேதத்துலே இப்படித்தான் ப்ராமண ஜாதிக்காரனை ஆஃபீஸ் உத்யோகம் பார்க்கச்சொல்லியிருக்கோ? ஆஃபீஸுக்கு ஸ்கூட்டரோ, பஸ்ஸோ, எலெக்ட்ரிக் ட்ரெயினோ எதுவோ ஒண்ணுல போறியே, அந்த வாஹனாதிகள் எந்த வேதத்துல இருக்கு?" என்றார். அதோடு விட்டரா? மேலும் மேலும், மின்விளக்கு, மின்விசிறி, ஸினிமா, கிரிக்கெட் என்பதாக அடியாரது அனுபவத்திற்கு உரிய பலவற்றை அடுக்கிக் கொண்டே போய், அது ஒவ்வொன்றும் 'வேதத்தில் சொல்லியிருக்கா/" என்றோ, 'எந்த வேதத்தில் சொல்லியிருக்கு' என்றோ முத்தாய்ப்பு வைத்தார்!

முடிவாக, " வேதத்துல எங்கேயும் 'டைரக்'டா இந்த மாதிரி ஒரு அத்வைத ஸன்யாஸி, மடம்னு வெச்சுண்டு 'பப்ளிக்' பூஜை பண்ணீண்டு, பூஜை ப்ரஸாதம் குடுக்கலாம்னு இருக்கறதா தெரியெல்லே--ன்னு கூட உன் மாதிரி மேதைகளோட ஆராய்ச்சியில ஏற்படலாம்! அதனால், நீ இப்ப எங்கிட்ட கேக்கற ப்ரஸாதமே வேதத்துல சொல்லாததுதான்--னு ஆகறது. போய்ட்டு வா!" என்றாரே பார்க்கலாம்!

விதண்டாவாதி ஆடியே போய் விட்டார்! தடாலென்று தண்ட நமஸ்காரம் செய்து ஸ்ரீசரணரிடம் தம்மை க்ஷமித்து நல்லறிவு தர வேண்டினார்!

கோபப்புயலாயிருந்த ஸ்ரீசரணாள் அக்கணமே அருட்தென்றலாகிக் கூறலானார்.

வேதகாலத்திற்குப் பிற்பட்டும் அதில் நேராக உள்ளவற்றை அநுஸரித்தே, அந்த விருக்ஷத்துடைய புதுப் புதுக் கிளை, இலை என்றெல்லாம் காலம் தோறும் அநேகம் ஏற்பட்டு வைதீக ஸம்ப்ரதாயத்தில் அங்கமாகக் கலந்து விட்டன. அதெல்லாமும் வேதமாகவே மதித்து, போற்றி, நாமெல்லாம் அநுஸரிக்க வேண்டியவைதான். மூலமாக ஒரு 'தியரி' இருந்து அதை அப்புறம் காலம் தோறும் 'அடாப்ட்' பண்ணிப் புதுப் புது 'டிஸ்கவரி' கள் செய்தால் அதெல்லாவற்றையும் கூட அந்தத்துறையைச் சேர்ந்ததாகவேதானே எடுத்துக் கொள்கிறோம்? அப்படியும் வேத தாத்பரியங்களை ப்ரயோஜனப்படுத்திப் பிற்காலங்களில் அநேகம் சேர்ந்து தற்போதுள்ள ஹிந்து மதம் என்கிறதை ரூபம் பண்ணீயிருக்கிறது----என்பதை தீர்க்கமாக விளக்கி விட்டுத் தொடர்வார்:

"இது ஒரு அம்சம். இன்னொரு அம்சம், வேதத்தில் என்னென்ன கார்யம் சொல்லியிருக்கோ, அநுமதிச்சிருக்கோ, அந்தக் கார்யங்களுக்காகவே, ஆனா வேதத்தில் சொல்லாத உபகரணங்கள் பிற்காலங்களீல் கண்டு பிடிச்சிண்டே வந்திருக்கா. அத்யயனம், யக்ஞம், பூஜை, ஜபம், த்யானம் முதலான அநுஷ்டானங்கள் பண்றதைப்பற்றி மட்டும் வேதத்தில் சொல்லி நிறுத்திடலை. எழுந்ததும் தந்த தாவனம்--னு பல் தேய்ச்சுக்கறது, அப்புறம் ஸ்நானம் பண்றது, சாப்படறது, பானம் பண்றது, ஸ்வதர்ம கர்மா பண்ணி ஸம்பாதிக்கறது, வாழ்க்கை--ன்னு ஏற்பட்டிருக்கிறதில அங்கே இங்கே ஓடறது, ப்ரயாணம் பண்றது, 'ரிக்ரியேஷன்' னு கொஞ்சம் உல்லாஸமாயிருக்கறது---எல்லாமே வேதத்துல சொன்ன, அநுமதிச்சிருக்கற கார்யந்தான். ஆனா அந்தக் கார்யம் நடத்திக்க அன்னிக்கு இருந்த உபகரணம் போய், இன்னிக்கு வேறே வந்திருக்கலாம். அன்னிக்குக் குதிரை மேலேயோ மாட்டு வண்டியிலேயோ ப்ரயாணம் பண்ணிணா--ன்னா இன்னிக்கு ஸ்கூட்டர், எலெக்ட்ரிக் ட்ரெயின் வந்திருக்கலாம். இதுகளை வேதத்தில சொன்னபடியே இருந்தாத்தான் ஏத்துக்கிறதுன்னு ஒரு 'பாலிஸி'யா வெச்சுண்டு தள்ளுபடி பண்ண வேண்டியதில்லே! இந்த உபகரணங்களில் எது எது வேதத்தின் 'ஸ்பிரிட்' டுக்கு விருத்தமாயிருக்கோ[ விரோதமாகயிருக்கின்றனவோ] அநாசாரத்தை உண்டாக்கறதோ அதையெல்லாம்தான் தள்ளுபடி பண்ணணும். டூத்பேஸ்ட்லேந்து, காபிலேந்து ஆரம்பிச்சு, அநாசாரம் கலந்ததையெல்லாம்தான் நிஷேதிக்கணும் [ விலக்க வேண்டும் ]. சிலது ஸந்தர்ப்பக் கொடுமையால் சேந்த தவிர்க்க முடியாத அநாசாரமாயிருக்கு---ப்ராமணன் வைதீக வ்ருத்தியை [ தொழிலை ] விட்டுட்டு, ஆஃபீஸ், கம்பெனி--ன்னு உத்யோகம் பார்க்கறது இப்படி ஏற்பட்டு விட்டதுதான். இது பெரிய்ய அநாசாரந்தான், பெரிய அபசாரமே! ஆனாலும் என்ன பண்ணலாம்? தவிர்க்க முடியாததா ஆயிருக்கே? அதனாலே, பெருமை பெருமையா, 'நாமாக்கும் பெரிய உத்யோகம் பண்ணி, வாரி வாரிக் குவிச்சுக்கிறோம்! இன்னும் பெரிசாப் பண்ணி ஜாஸ்தியா குவிச்சுக்கணும்'னு பறக்காம, பகவான் கிட்ட மன்னிப்பு கேட்டுண்டு, 'இப்படி இருக்கே'ன்னு தாபப்பட்டுண்டுதான், வாழ்க்கையோட அத்யாவஸ்யத் தேவைக்கானதை மட்டும் உத்யோகம் பண்ணி ஸம்பாதிச்சுக்கணும். நெறைய 'டயம்' ஒழியும்படிப் பண்ணிண்டு அந்த டயத்துல வேதத்யயனாதிகள், அநுஷ்டானாதிகள் பண்ண ஆரம்பிக்கணும். ரிடயர் ஆன விட்டு, வேதத்துக்கே வாழ்க்கையை அர்ப்பணம் பண்ணணும். அப்படி இப்பவே ஸங்கல்பம் பண்ணிக்கணும்.

"ராமநவமி, கோகுலாஷ்டமி, இன்னும் இப்ப இருக்கிற ரூபத்துல ஹரிகதை, பஜனை--ன்னெல்லாம் வேதத்துல இல்லாததுகளும் வேத வழியில் நாம சேர்கிறதற்கு ரொம்ப ஒத்தாசை பண்றவைதான். வேதகாலத்துப் புருஷ ஸிம்ஹங்களா இல்லாமப் பூஞ்சையா வந்திருக்கிற பின்தலைமுறைக்காராளை அவா மனஸுக்கு ரஞ்சகமான மொறையிலேயே வேத வழிக்குக் கொண்டு சேர்த்துப் பரோபகாரம் பண்ணிண்டு வந்திருக்கிறது இதுகள்தான். ஸங்கீதக் கச்சேரியில பல்லவி பாடறதுன்னு சன்ன பின்னலாத் தாளத்தை வித்யாசப்படுத்தறதைத் தேர்ந்த வித்வான்கள்தான் ரொம்பவும் ரஸிச்சுத் தாங்களும் பங்கு எடுத்துப்பா. மத்தவாளுக்கு அது கடபுடாதான்! வைதீகாநுஷ்டானங்கள் பூஞ்சையான நமக்குக் கொஞ்சம் அப்படி இருக்கறதுதான்! பல்லவிக்ககு முன்னாடி ஸர்வஜன ரஞ்சகமா அநேக கீர்த்தனைகள், பல்லவியிலேயே ராகமாலிகை ஸ்வரம், அப்பறம் துக்கடா—ன்னு கச்சேரி பத்ததியில் நன்னா இளக்கிக் குடுத்து லேசு பண்ணி எல்லாரையும் ‘ப்ளீஸ்’ பண்ணிட்டா, அதனாலேயே அவாளும் ‘இந்தப் பல்லவி ஸமாசாரம் என்னன்னு நாமுந்தான் தெரிஞ்சுப்போமே!’ன்னு ‘இன்ட்ரெஸ்ட்’ எடுத்துக்கறாளோல்லியோ? அந்த மாதிரிதான் ராமநவமியும், ஜன்மாஷ்டமியும், பஜனையுமே நமக்கெல்லாமும் ரஞ்சகமாயிருந்துண்டு, அதோட, ‘இதுக்கெல்லாமும் வேதந்தானே மூலம்—கிறா? அதுலயுந்தான் நமக்குப் பரிசயம் வேணும்’னு நம்மை உத்ஸாகப்படுத்தற ‘இன்ஸென்டிவ்’ கள்! பல்லவியானாலும், துக்கடாவானாலும் எல்லாம் ஸங்கீதம்தானே? அந்த மாதிரி, வாஜபேய யாகத்துலேந்து, ‘ஹரி போல்’ வரை எல்லாமே ஒரே ஸனாதன தர்மத்தின் ‘ஸ்பிரிட்’டில் தோணினதுதான். துக்கடா கேக்கறதுலேயே ஆரம்பிச்சவா அப்பறம் கொஞ்சம் கொஞ்சமா ஈடுபாடு ஜாஸ்தியாயிண்டே போய் ராகம் கண்டு பிடிக்கறது, தாங்களே பாட்டுக் கத்துக்கறதுன்னு போய், பல்லவி பாடறதுலேயே ‘எக்ஸ்பெர்ட்’ ஆ ஆனதாக்கூட ஒண்னு ரெண்டு கேஸ் நானே பார்த்திருக்கேன். கச்சேரின்னா அதுக்கு நடுநாயகம் பல்லவிதான். ‘இன்னிக்கு என்ன மெய்ன்?’னு அதைத்தான் மெய்னாகவே வெச்சிருக்கறதாத் தெரியறது? அப்படி வேத ஸம்ப்ரதாய பத்ததின்னா, அதுக்கு வேத யக்ஞாதிகள்தான் மெய்ன். அதுதான் நமக்குப் பூர்த்தி ஸ்தானம்.

“அந்த யக்ஞாதிகளைப் பண்ணணுமே தவிர, அதுதான் எல்லாம்—னு சும்மா வாயால சொல்லிண்டு, ஆனா அதையும் பண்ணாம, அதுக்கு அழைச்சிண்டு போறதுகளையும் பண்ணாம விட்டுடறது தனக்குத்தானே ஹானி உண்டாக்கிக்கறதுதான். இப்படி அழைச்சுண்டு போறதுகளும், எந்த லக்ஷ்யத்துல கொண்டு சேர்க்கிறதோ அந்த லக்ஷ்யத்தின் ‘ஸ்பிரிட்’டிலேயே பொறந்ததுதானானதால், இதுகளையும் ஒரு போதும் தள்ளாம யக்ஞாதிகள் பண்றவா அநுஷ்டிக்கத்தான் வேணும். மத்த ஸமூஹத்துக்கும் அப்பத்தான் தடுமாத்தம் உண்டாகாம வழிகாட்டினதா இருக்கும். இன்னி வரைக்கும் நல்ல சிஷ்டாசாரத்தோட இருக்கிறவா அப்படித்தான் ரெண்டையும் அநுஷ்டிச்சுண்டும் வரா.

“நீயும் ஸ்ரீராமநவமி பூஜை மாதிரி சின்னதா ஒரு பூஜைல ஆரம்பிச்சு வாஜபேயி ஆற வரைக்கும் மேலே மேலே அபிவ்ருத்தியா [வாயாக]!. நாளைக்கு இங்கேயே வழக்கமான மடத்துப் பூஜையோட ராமர் பூஜையும் பாரு! ரெட்டை ப்ரஸாதமும் தரேன். ஸந்தோஷமாப் போய்ட்டு வா!”

உருகிவிட்டார் உருகி, மாஜி விதண்டாவாதி!

அருட்செல்வம் சிந்தனைச் செல்வமாகவும், சொற்செல்வமாகவும் அலர்ந்ததற்கு ஓர் அழகான உதாரணம்!



atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #196 on: September 10, 2013, 09:06:56 AM »
Dear Ravi


Thanks for sharing this excellent post on Sri Kanchi Mahaperiva .
This is the essence of the above i.e talking high philosophical things but being spiritually lazy  :
Quote
அந்த யக்ஞாதிகளைப் பண்ணணுமே தவிர, அதுதான் எல்லாம்—னு சும்மா வாயால சொல்லிண்டு, ஆனா அதையும் பண்ணாம, அதுக்கு அழைச்சிண்டு போறதுகளையும் பண்ணாம விட்டுடறது தனக்குத்தானே ஹானி உண்டாக்கிக்கறதுதான்.
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #197 on: September 12, 2013, 03:45:05 PM »
For performing penance to cleanse your life, it is not necessary to go to a forest. Take a vow to speak the truth, say it at an appropriate time and in a pleasing manner; not to tell a lie, even if it is going to please another. If you follow these precepts, you are no less than a great sage.- Sri Sri Bharati Tirtha Mahaswamigal
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #198 on: September 15, 2013, 08:40:11 AM »
Sage of Kanchi
There is no need to vocalise the words of the mantra. Even if it is repeated mentally, healthy vibrations will be produced in the nadis. If the same --the Vedic mantra -- is chanted loudly ("Vedaghosa") it will give divine joy to the listeners even if they do not understand the meaning. Such a sound has the power to make mankind happy.
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #199 on: September 15, 2013, 09:37:13 AM »
The Sage of Kanchi and the fallen Brahmin

It was perhaps sometime in 1964-65. It was early morning, and Mahaperiyava was walking down Cathedral Road, past Music Academy in Madras(chennai). Some twenty or so devotees were accompanying him. When they reached the Gopalapuram crossing, His Holiness asked ‘this person’ to come close by and said to  him: “Look there. Near that pottikadai-shop. See that person who has a tuft, who is standing there and exhaling smoke from his mouth. Go to him. Ask him, ‘Do you know XYZ(Name forgotten) Shroutigal (Vedic scholar)?’”
‘This person’ went to that person, who was lighting a beedee by the sparks of a rope that was tied there for that purpose. He asked him “Sir, do you know XYZ Shroutigal?”
That person simply dropped his lit beedee and looked stunned.
“Who are you? Why are you asking this?” he asked.
“Acharya Swami sent me to enquire” said ‘this person’.
“Periyava? Where is he?”
“There” pointed ‘this person’.
‘That person’ simply took to his heels in the other direction.

His Holiness enquired whether he had spoken to that person.
“Yes, but he didn’t reply. He just ran away” said ‘this person’.

His Holiness walked in silence and reached a house, where he was welcomed with Poorna Kumbha. Shamiana-tents were set up. His Holiness walked up the verandah steps and had his aasan by one corner of the verandah.
Devotees came and took his blessings, and after a while ‘that person’ landed up. His forehead was white with Vibhooti. His chest and hands, likewise. He came and prostrated. And then introduced himself.
“I am the grandson of XXX Shroutigal. My name is Pranathaarthi” said he.
“Don’t say Pranathaarthi. Gods name should be taken with care. Say Pranthaarthiharan. Or say just Haran. This name of God indicates that He removes the distresses of those who prostrate to him”, said His Holiness.
“Well, all call me as that. So I got used to it” said he.
“Tell me, have you done Veda Adhyayana?” asked His Holiness.
“My grandfather had taught me Saamaveda chants..”
“Tell me a Saama” said His Holiness.
That person chanted a few Saamas, stopped and said that he remembered only that much. His voice was good, and diction correct.
“Do you have any brothers?” asked His Holiness.
“Yes I do. But they went for English studies. My grandfather felt that I was good in Saama chant. So he chose to teach me alone. But I did not like learning that. So I ran away from home” said he.
His Holiness: “So what are you doing now?”
He: I help the law enforcers.
His Holiness: You are helping the enforcers? How are you doing that?
He: Oh, they take me to various courts. They ask me to depose as a witness. I get compensated for that.
His Holiness: How is it that you got into the habit of smoking?
He: Oh when I go with the police, some of them share their smoke with me.

continued...

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #200 on: September 15, 2013, 09:40:44 AM »
The Sage of Kanchi and the fallen Brahmin...continued

His Holiness: In court, I trust that you only speak based on what you have actually witnessed.
He: No, no. I don’t have to have witnessed anything. They tell me what to say. I say it just the way they want me to.
His Holiness: Well, don’t the lawyers cross-examine you and trap you with their questions?
He: Well that is there. For addressing that, the law enforcers take me to the place the crime, say a murder, was committed. They coach me. ‘You stood here. There was a crowd. You were just watching when you saw the crime. The murderer ran in that direction. He was having a sickle in his hand. The sickle was wet with blood.’. Like this they teach me. I have deposed in so many cases. Good experience now. However tricky the questions from the lawyers, I always manage to reply cleverly. There have been a few occasions when I stumbled and blabbered wrongly. I got beaten up by the police for those errors of mine”.
His Holiness: When you go to court, you probably go wearing your regular dress, shirt and all.
He: No, no. They don’t allow me to do that. They insist that I put on pattai vibhooti. My yajnopaveetam thread should be neat and clean. I should be bare-chested…”
His Holiness: Dont you think it is a sin to depose in courts about things you have not witnessed?
He: “Sure it is a sin. But I do not have any alternative”
His Holiness: Is that so? Suppose I were to give you an alternative, will you take it up?
He: Tell me.
His Holiness: In Mylapore, there is the Kapaleeswarar temple. Go and sweep the place outside the Gopuram. I will instruct someone to give you a wage of 10 Rs every day. You will also be provided lunch in the afternoon.
He: Temple food is not something that will suit me.
His Holiness: Ok, don’t take temple prasadam. I will ask some families to give you food, one day a week in rotation – for lunch. For dinner you can spend the 10 Rs and eat elsewhere”.
He: All this won't work.
His Holiness: Don’t be hasty. Stay for two days in the Matham. Watch the Chandramouleeswara Pooja, I will instruct the kitchen that you should be provided food as soon as the Chandramouleeswara pooja is over. Think about it and then decide.
He: I can't do that today. Today I have to go to Egmore court. It is a big case. If I do not appear as witness, they will break my back. I have to go now”

And then he took leave.

His Holiness kept his eyes on the man until he went out of sight from the house compound. And then HH got up and went inside.

continued...

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #201 on: September 15, 2013, 09:45:12 AM »
The Sage of Kanchi and the fallen Brahmin...continued

‘This person’ and Sri N went in with His Holiness.
N said softly, “Despite all that His Holiness said to him, he did not heed…”
His Holiness: Let him be. (The sad thing is) that some law enforcers have created a profession of false witnesses!
N: What can the police do after all (they have their own plight). Murder happens in broad daylight. It is well known that so-and-so has committed the crime. But then, who will go to court and depose as a witness? Everyone has his own preoccupation. If they get caught in the case, they will be dragged around by lawyers and courts. There is no escape. Therefore, the real witnesses rarely come forward. In the court, even if the accused confesses to the crime, the court will acquit him if there are no credible witnesses. And then the people will say that the police did a shoddy job. Since there is no other alternative, the police are perhaps forced to manufacture these witnesses.
His Holiness: Murder is a heinous crime. Fact that a real witness does not come forward and testify is also a wrongdoing. Unconnected person giving false testimony is a third misdemeanor. You seem to be justifying all these unjustified acts.
N: His Holiness may forgive me…I am only speaking what happens the world.
His Holiness: And there is this added distress. All this in the guise of a Brahmana! That there is a belief that even false testimony given in that guise will be believed by people! Leave all that. That this grandson of a Shroutigal (Veda vidwaan) should be such!
N: That person is not willing to listen to His Holiness’s words…His Holiness appears very perturbed…what can we do…
His Holiness: A Sanyaasi should not give room for pleasure or sorrow in his mind – that is the dictate of Shastra. Do you know that?

Later that afternoon…around 3 pm…

‘This person’ was having his afternoon nap. Suddenly he was woken up by MM(Mutt Manager), who was in charge of the pooja-kattu seva of His Holiness – i.e. taking care of all the arrangements with respect to daily worship offered by His Holiness. He was a very righteous and meticulous person, and a terror to all the attendants in the pooja-kattu – he would brook no laxity in work. Even after the pooja was over and the idols were locked in the steel trunk, he would stand guard, standing by the box. Such was he.

He asked the ‘this person’.
MM: “Were you with His Holiness today when he came here?”
This person: Yes, I was.
MM: Did anything untoward happen?
TP: No, nothing.,..
MM: Surely something happened…today His Holiness has not done his pooja yet… (H.H will take his 'Only meal of the Day' only after the pooja!-Ravi)
TP: Oh, is that so…well…
And so he told MM the events regarding ‘That person’….

continued....

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #202 on: September 15, 2013, 09:52:15 AM »
The Sage of Kanchi and the fallen Brahmin...continued

Meanwhile His Holiness came off to that place enquiring, “What is MM saying? Do you know he(pranathaarthiharan) has not eaten today? Have you enquired about this?”
This person stood there, speechless, rubbing his eyes.
His Holiness asked him, “You seem to want to say something…If so, say so…”
TP: What can I tell His Holiness. I was reminded of shloka of Sridhara Aiyawal.
His Holiness:Aiyawal's sloka? It will overflow with bhakti rasa! Go ahead, tell the sloka.

TP: tvan naamadheya rasikaa: taruNEndu moulE
Dukham na yaanti kimapeeti hi vaatamaatram
tE-ameekila svavibateeva vahanti dukham
drug-gocaree-bhavati dukha nijantu-maatrE

His Holiness: Aah! Repeat the slokam!
TP repeats it.
His Holiness: Now lets see you telling the meaning of this sloka!
TP: “O Lord who bears the waxing moon! People say that those who relish repeating your name do not suffer from any distress! (I think) this is just a manner of speech (not entirely true). In reality, whenever any living being suffers, whether a human or an animal – whenever any creature is in distress, they (the devotees of the Lord) melt in empathy, as if the distress is upon themselves…

His Holiness: Well said…do you notice an interesting aspect? When Aiyawal says ‘tarunEndu moulE’, he is saying this referring to our Chandramouliswara only. For this idol has been worshipped by his Guru, BodhendraL! Aiyawal has spoken this sloka to our Chandramouleeswara only!

Saying thus, he walked away…

This person stood there and thought, perhaps the sloka has another significance too. Is it that Sridhara Aiyawal, who lived three hundred years ago, prayed to our, Chandramouleeswara, anticipating the advent of a sage, our Mahaperiyava, who would melt in sorrow when he saw the distress of others!"
(Interestingly MahAperiyavaA is also'Chandrasekhara'-Lord who wears the moon!-Ravi)

Strange is 'prArabdha karma' that gives rise to such lives.How absolutely and devastatingly Truthful 'that person' was before Sri MahAperiyavA!A little reminded of satyakAma jabala,although in this case we do not know what happened.Not all stories have a happy ending.Yet one has the reassurance that the counsel of a Genuine Sage has its own intrinsic power-and will never go waste-(Ravi)

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 43583
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #203 on: September 15, 2013, 02:27:17 PM »
Dear Ravi,

I have already read the story of that beedi smoking man, who also acted as a 'witness' in cases.  What a pity!  Even great ones
are not able to correct the die hard sinners in life.  Kamsa could not be corrected by any means.  That is why he had to be
killed by Sri Krishna.   Thanks for posting this story.


Arunachala Siva.     

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #204 on: September 15, 2013, 04:15:46 PM »
Dear Ravi

I have also read of that beedi smoking person incident . No idea what happened to him after that incident . The thing with Kanchi Paramacharya is that if he fails in something he will go in to extreme tapas like not eating for many days or go to Kashta mouna  as a punishment for himself .
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #205 on: September 15, 2013, 04:19:27 PM »
Deivathin Kural (Corrected  Tamil Version)

http://mahaperiyavaa.wordpress.com/2013/09/10/deivathin-kural-corrected-version/


Kindly go through the above link for the corrected Tamil Version of Volume 1- 6 of Deivathin Kural of Kanchi Mahaswamigal
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #206 on: September 15, 2013, 07:16:31 PM »
What does the statement, “Ishwara protects us” mean? Does it mean that Ishwara handles us like a shepherd herding his cattle with a stick in his hand? No, what is meant is that the Lord protects us by entering our minds and inducing appropriate thoughts. There is a prayer in the Vedas:” May the supreme Lord who is the sole cause of the entire cosmos and of even Hiranyagarbha, the creator, induce noble thoughts in my mind”.- Sri Sri Bharati Tirtha Mahaswamigal
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

Ravi.N

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4016
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #207 on: September 15, 2013, 09:19:30 PM »
Atmavichar(krishna)

Quote
The thing with Kanchi Paramacharya is that if he fails in something he will go in to extreme tapas like not eating for many days or go to Kashta mouna  as a punishment for himself .

It is not a question of success or failure-It is just that the Great ones  take on the Karma of others and expiate it in some fashion.It is only the Good karma of that person that brought him to Mahaperiyava in the first place although he had fallen so low.The Blessings of the Great one will assuredly bring about a definite change sooner or later.

Namaskar.

atmavichar100

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2200
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #208 on: September 16, 2013, 02:17:45 PM »
Bhavani Ashtakam
A Prayer to Mother Divine,Bhavani, written by Shri Aadi Shankaracharya.

This poem addressed to Mother Bhavani by a helpless devotee who feels he has not done any religious duties , has no idea of yoga , tantra , mantra , has done lot of bad deeds in the past  etc yet he wants to be devoted to Mother Bhavani and prays to her that she is the only refuge for him . The spirit of the prayer can be used when praying to one's Ishta Devata like Shiva , Subramanya , Narayana , Krishna , Arunachala etc

http://www.greenmesg.org/mantras_slokas/devi_bhavani-bhavani_ashtakam.php

Meaning:
1.1: Neither the Father, nor the Mother; Neither the Relation and Friend, nor the Donor,
1.2: Neither the Son, nor the Daughter; Neither the Servant, nor the Husband,
1.3: Neither the Wife, nor the (worldly) Knowledge; Neither my Profession,
1.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

Meaning:
2.1: In this Ocean of Worldly Existence which is Endless, I am full of Sorrow and Very much Afraid,
2.2: I have Fallen with Excessive Desires and Greed, Drunken and Intoxicated,
2.3: Always Tied in the Bondage of this miserable Samsara (worldly existence),
2.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

3.1: Neither do I know Charity, nor Meditation and Yoga,
3.2: Neither do I know the practice of Tantra, nor Hymns and Prayers,
3.3: Neither do I know Worship, nor dedication to Yoga,
3.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

4.1: Neither do I Know Virtuous Deeds, nor Pilgrimage,
4.2: I do not know the way to Liberation, and with little Concentration and Absorption,
4.3: I know neither Devotion, nor Religious Vows; Nevertheless Oh Mother,
4.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

5.1: I performed Bad Deeds, associated with Bad Company, cherished Bad Thoughts, have been a Bad Servant,
5.2: I did not perform my Traditional Duties, deeply engaged in Bad Conducts,
5.3: My eyes Saw with Bad Intentions, tongue always Spoke Bad Words,
5.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

6.1: Little do I know about The Lord of Creation (Brahma), The Lord of Ramaa (Goddess Lakshmi) (Vishnu), The Great Lord (Shiva), The Lord of the Devas (Indra),
6.2: The Lord of the Day (Surya) or The Lord of the Night (Chandra),
6.3: I do not know about other gods, but always seeking Your Refuge,
6.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

7.1: During Dispute and Quarrel, during Despair and Dejection, during Intoxication and Insanity, in Foreign Land,
7.2: In Water, and Fire, in Mountains and Hills, amidst Enemies,
7.3: In Forest, please Protect me,
7.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.

8.1: I am Helpless, Poor, Afflicted by Old Age and Disease,
8.2: Very Weak and Miserable, always with a Pale Countenance,
8.3: Fallen Asunder, Always surrounded by and Lost in Troubles and Miseries,
8.4: You are my Refuge, You Alone are my Refuge, Oh Mother Bhavani.
However many holy words you read, however many you speak, what good will they do you if you do not act on upon them? - Buddha

Subramanian.R

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 43583
    • View Profile
Re: Quotes from Shankaracharya's
« Reply #209 on: September 16, 2013, 06:44:59 PM »
Kaupina Panchakam:

Sri Sankaracharya:

Roaming eve in the grove of Vedanta
Ever pleased with his beggar's morsel
Wandering onward, his heart free from sorrow'
Blessed indeed is the wearer of loin cloth               (1)

Sitting at the foot of a tree for shelter,
Eating from his hands his meagre portion
Spurning wealth like a patched up garment,
Blessed indeed is the wearer of the loin cloth.       (2)

Satisfied fully by the bliss within him
Curbing wholly the cravings of his senses,
Delighting day and night in the bliss of Brahman
Blessed indeed is the wearer of the loin cloth.       (3)

Witnessing the changes of mind and body,
Naught but the Self within him beholding,
Heedless of outer, inner, of middle,
Blessed indeed is the wearer of the loin cloth.       (4)

Chanting Brahman, the Word of redemption,
Meditating on only 'I am Brahman',
Living on alms and wandering freely
Blessed indeed is the wearer of the loin cloth.         (5)

(Tr. Swami Nikhilananda)

Arunachala Siva.