Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - atmavichar100

Pages: 1 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 [52] 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 154
766
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 25, 2015, 11:35:39 AM »

767
General topics / Re: Quotes from Shankaracharya's
« on: September 24, 2015, 09:47:39 PM »


Sringeri Jagadguru Sri Bharati Teerta Mahaswamigal  on Pujya Swamiji Sri  Dayananda Saraswati

https://www.youtube.com/watch?v=hnEFWDAOeZ4

768
General topics / Re: Quotes from Shankaracharya's
« on: September 24, 2015, 11:32:27 AM »

Bho Shambho Shiva Shambho (Bho Shambo) 
 Bho Shambo Siva Shambho is a beautiful Lord Shiva devotional song composed by Sri Swami Dayananda Saraswati( who attained Samadhi on Wed 23 Sept 2015 night at this Rishikesh Ashram )  in Revathi Raaga and Adi Taala. The exact date on which he composed this song is not known but it was composed on the Banks of Mother Ganga where his present Ashram is situated and that has a very beautiful view of the Ganges flowing .

Here is a devotional rendering of the Bho Shambo song by Maharajapuram Santhanam
https://www.youtube.com/watch?v=UYFRP0Ki1rw

Here are the lyrics & meaning of Bho Shambho Shiva Shambho devotional song.

भो शम्भो शिव शम्भो स्वयंभो (= भु शम्भु शिव शम्भु स्वयम्भु )
bhO shambhO shiva shambhO svayambhO
being from whom all grace happens, Shiva, self-born
गङ्गाधर शंकर करुणाकर मामव भवसागर तारक
gangAdhara shankara karuNAkara mAmava bhavasAgar tAraka
source of the Ganges, the one who blesses (prefix शम् verb कृ ), he who is compassionate,  the boatman to cross the ocean of worldly existence
निर्गुण परब्रम्ह स्वरूप गमागम भूत प्रपन्च रहित
nirguNa parabramha swarUpa gamAgama bhUta prapancha rahita
supreme being who is attribute-less, who is beyond the past, present, the future and this world of five senses/five elements
निज गुह निहित नितान्त अनन्त आनन्द अतिशय अक्षय लिङ्ग
nija guha nihita nitAnta ananta Ananda atishaya akshaya linga
lives in depths of my heart yet in absolute infinity, blissful, unmatched, an eternal symbol
धिमित धिमित धिमि धिमिकिट किटतोम
dhimita dhimita dhimi dhimikiTa kiTatOm
rhythmic sounds of dance
तोम तोम तरिकिट तरिकिट किटतोम
tom tom tarikiTa tarikitA kiTatom
rhythmic sounds of dance
मतङ्ग मुनिवर वन्दित ईश
matanga munivara vandita Isha
Lord who is worshipped by the sage Matanga  (Matanga wrote a treatise on Indian music circa 6AD)
सर्व दिगम्बर वेष्टित वेष
sarva digambara vEshTita vEsha
he who is clothed in ?sky? = naked
नित्य निरञ्जन नित्य नटेश
nitya niranjana nitya naTesha
the one who is eternal, the cosmic dancer
ईश सबेष सर्वेश
Isha sabEsha sarvEsha
Lord, Lord of the stage, the Lord of the world

Shiva Shambho Swayambho
Shiva Shambo Swayambho
Shiva Shambho Swayambho
Shiva Shambhoooooo Swayambhooooooo

769
General Discussion / Re: The Significance of Ekadasi
« on: September 24, 2015, 09:28:25 AM »
Today i.e Thu 24 Oct being Ekadasi sharing this article here .This is a repost for rembering the importance of this day 

From Periva Forum
ஏகாதசியின் உயர்வு


விரத உபவாசங்களில் உச்ச ஸ்தானத்தில் இருப்பது ஏகாதசி. காயத்ரிக்கு மேலே மந்திரமில்லை. அம்மாவுக்கு மேலே தெய்வமில்லை, தாயிற் சிறந்ததொரு கோயிலுமில்லை. காசிக்கு மேலே தீர்த்தமில்லை என்று சொல்லும் ஸ்லோகம் கடைசியில் ஏகாதசிக்கு சமானமாக விரதமெதுவுமில்லை என்று முடிகிறது.

மற்றதற்கெல்லாம் மேலே ஒன்றுமில்லை என்பதால் அவற்றுக்கு சமமாக ஏதாவது இருந்தாலும் இருக்கலாம் என்று ஆகிறது. ஆனால் விரதங்களை எடுத்துக்கொண்டால், அவற்றில் ஏகாதசிக்கு மேலே மட்டுமில்லாமல், அதற்கு சமமாகக் கூட எதுவுமில்லையென்று ரொம்பவும் சிறப்பித்துச் சொல்லியிருக்கிறது.

அஷ்ட வர்ஷாதிக : மர்த்ய : அபூர்ணாசீதி வத்ஸர :

ஏகாதச்யாம் உபவஸேத் பக்ஷயோ : உபயோ அபி என்று தர்ம சாஸ்த்திரம் கூறுகிறது. அதாவது மநுஷ்யராகப் பிறந்தவர்களில் எட்டு வயசுக்கு மேல் எண்பது வயதுக்கு உட்பட்ட எல்லோரும் இரு பக்ஷங்களிலும் வரும் ஏகாதசிகளில் உபவாசம் இருக்க வேண்டும் என்று அர்த்தம். எந்த சம்பிரதாயக்காரன், எந்த ஜாதிக்காரன், ஆணா பெண்ணா என்ற வித்தியாசமில்லாமல், மர்த்ய, அதாவது மநுஷ்யராகப் பிறந்த எல்லோரும் ஏகாதசி உபவாசம் அநுஷ்டிக்க வேண்டும் என்று இது சொல்கிறது.

ரொம்பவும் கருணையோடு குழந்தைகளையும், தள்ளாத கிழவர்களையும் சிரமப்படுத்த வேண்டாமென்றுதான் எட்டு வயசுக்குக் கீழே இருப்பவர்களுக்கும், எண்பது வயசுக்கு மேலே போனவர்களுக்கும் விதிவிலக்குக் கொடுத்திருக்கிறது. அவர்கள் உபவாசம் இருக்கக் கூடாது என்று கண்டிப்புச் செய்ததாக அர்த்தமில்லை. முடிந்தால் அவர்களும் இருக்கலாம். முடியவில்லை என்பதால் இல்லாவிட்டாலும் பாதகமில்லை என்று அர்த்தம்.

மஹாராஷ்டிரம் முதலிய இடங்களில் ஏகாதசியன்று பச்சைக் குழந்தைக்குக்கூட பால் கொடுக்காத தாய்மார்கள் இருந்திருக்கிறார்கள். அந்தக் குழந்தைகளும் அவர்களுடைய நம்பிக்கையிலேயே நன்றாக இருந்திருக்கின்றன என்று சொல்வார்கள். இத்தனை எக்ஸ்ட்ரீம் டிஸிப்ளினை தர்ம சாஸ்த்திரக்காரர்களே எதிர்பார்க்கவுமில்லை. ரூலாகப் போடவுமில்லை.

பகவான் கை கொடுப்பான் என்று நம்பி தைரியமாகப் பூர்ண நியமத்தோடுதான் ஆரம்பிக்க வேண்டும். அப்படியும் முடியாவிட்டால் வீம்பாகப் பட்டினி கிடந்து தேக சிரமத்தையும் மனக் கஷ்டங்களையும் வரவழைத்துக் கொள்ள வேண்டியதில்லை. ஏகாதசி தவிர மற்ற உபவாச தினங்களில் ஒரு பொழுது பலகாரம் செய்யலாம். சாஸ்த்திரீய பலகாரத்தைச் சொல்லாமல், தோசை, இட்லி பலகாரத்தைத்தான் சொல்கிறேன்.

இன்னொரு பொழுது சாஸ்த்திரீய பலகாரமான பழம், பால் மட்டும் சாப்பிடலாம். முடியாதவர்கள் ஒருபொழுது அன்னம், ஒருபொழுது தோசை, இட்லி மாதிரி பலகாரம் பண்ணலாம். ஆனால் முழு நியமப்படி மாற்றிக் கொள்ள முயற்சி பண்ணிக் கொண்டேயிருக்க வேண்டும்.

ஏகாதசியில் நிர்ஜலமாயிருந்தால் ரொம்பவும் சிரேஷ்டம். அது ரொம்பவும் கஷ்டமும் கூட. சாத்விகமான பானங்கள் மட்டும் பண்ணுவது அடுத்தபடி. அதற்கும் அடுத்தப்படி நிஜப் பலகாரமாகப் பழத்தோடு பால் சாப்பிடுவது. அப்புறம் ஒருவேளை மட்டும் பற்றுப்படாத சத்துமா, பூரி மாதிரியானவற்றைச் சாப்பிட்டு இன்னொரு வேளை பழம், பால் ஆகாரம் செய்வது. இன்னம் ஒருபடி கீழே, ஒருவேளை பக்குவமான, புஷ்டியான இட்லி, தோசை, பொங்கல், உப்புமா இத்யாதியும் இன்னொரு வேளை பால் பழமும் சாப்பிடுவது.

இதற்கும் கீழே போகப்படாது. அதாவது ஒரு வேளைகூட அன்னம் சாப்பிடுவதாக இருக்கப்படாது. மற்ற உபவாசங்களில் அதமபக்ஷமாக ஒரு வேளை அன்னம், ஒரு வேளை இட்லி தோசை என்று வைத்துக் கொள்ளும் அளவுக்கு ஏகாதசியைக் கொண்டு வந்துவிடக் கூடாது. ஏகாதசியில் அன்னத்தைச் சாப்பிட்டால் பிராயச்சித்தமே கிடையாது என்றிருக்கிறது.


சிலவிதமான நோயாளிகள், பலஹீனர்கள், அன்னம் தவிர எதுவுமே ஜெரித்துக் கொள்ள முடியவில்லையென்று நிர்பந்தம் ஏற்பட்டால் சாதத்தைக் கஞ்சி வடிக்காமல் ஹவிஸ்சாகப் பண்ணி அதில் உப்பு, புளி, காரம் எதுவுமே சேர்க்காமல் ஒருவேளை மட்டும் சொல்ப்பம் ஏகாதசியன்று சாப்பிடலாம். ரொம்பவும் அசக்தமானவர்களுக்குத்தான் இந்த relaxation. மற்றவர்களுக்கில்லை.

அன்று ஒருவன் சாப்பிட்டால் அதில் ஒவ்வொரு பிடியிலும் நாயின் அமேத்யத்துக்கு சமமான பாவத்தைச் சாப்பிடுகிறான் என்று மிகவும் கடுமையாகவே சொல்லியிருக்கிறது
.

770
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 24, 2015, 09:24:06 AM »

771
General topics / Re: Quotes from Shankaracharya's
« on: September 24, 2015, 08:26:27 AM »
Swami Dayananda attained Samadhi on Wed 23 Sept night at 10.15 pm by the Banks of Ganga in his Ashram in Rishikesh . Though he does not belong to any Shankarachara Order , he did an extraordinary work in preserving and giving more clarity and freshness to Adi Shankara's works - especially his commnetaries on the Bhagvad Gita , the Upanishads and the Brahmasutras and in honor of the same Sringeri Achraya Sri Bharati Teertha Mahaswamigal gave the  first Adi Shankarcharya award of the Peetham to Swami Dayananda Saraswati who has strived for  hoisting  the flag of Advaita  Vedanta and keeping the  teaching tradition alive . I am sharing this Totaka Ashtakam as a tribute to Swami Dayananda on his Samadhi .


Totka  Ashtakam

Totka  Ashtakam eight verses composed in honor of Adi ShankarAchArya by one of his chief disciple Sri Totaka Achraya .


 The hymn is so called because it has been composed in the difficult but beautiful meter called toTaka.
There is an interesting history associated with this stotra . Anandagiri
was one of the less scholarly disciples living with Shankara at Sringeri.
But Giri, as he was called, was extremely devoted to the AchArya . Giri
would always engage himself in the service of his Guru . Once it so
happened  that Shankara was about to begin his usual morning discourse
on the upanishads and the other disciples started reciting the shAnti
pATha . But Giri was absent because he had gone to the river to wash his
Guru's clothes . So Shankara asked the other disciples to wait for Giri's
return . But PadmapAda, who was obviously proud of his erudition, said,
``Giri is a dull fellow . He really does not deserve to learn the shAstras.
What is the point in waiting for him to join us?''
Shankara decided to humble the pride of PadmapAda and other disciples.
Out of sheer compassion for Giri, the AchArya blessed him with the
knowledge of the shAstras, making use of supernatural powers to do so.
As a result, Giri became a learned scholar instantaneously . Returning
from the river, he composed the toTakAShTaka, eight verses in praise
of his Guru . The other disciples were struck with wonder to hear him
extemporaneously compose the aShTaka in the difficult meter . Giri also
composed another work, again in the toTaka meter, called the
ShrutisArasamuddharaNa . Due to the grace of the Guru, Giri became
a knower of all scriptures, and he earned the respect of PadmapAda and
other disciples . He came to be known as toTakAchArya, because he was
an adept in composing verses in the toTaka meter . He became one of Shankara's
four most important disciples, and was later entrusted with running the
JyotirmaTh at BadriNath .

Here is MS Subbhalakshmi's Devotional Rendering of the same and below it is given the Transliteration and Translation of the same

https://www.youtube.com/watch?v=9UOEj3vFuGE


viditAkhilashAstrasudhAjaladhe mahitopaniShat kathitArthanidhe |
hRRidaye kalaye vimalaM charaNaM bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 1||



O knower of the nectar-ocean of the scriptures, the expounder of the
knowledge of the great upanishadic treasure! I meditate on Your pure lotus
feet in my heart . O Preceptor Shankara, be my refuge.

karuNAvaruNAlaya pAlaya mAM bhavasAgaraduHkhavidUnahRRidam |
rachayAkhiladarshanatattvavidaM bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 2||



Save me whose heart is afflicted by the misery of the ocean of births,
O (You who are) the ocean of compassion! (By Your grace) make me the
knower of the truths of all the systems of philosophy .  O Preceptor Shankara,
be my refuge.

bhavatA janatA suhitA bhavitA nijabodhavichAraNa chArumate |
kalayeshvarajIvavivekavidaM bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 3||



The people have found happiness due to You, who have the intellect adept in
the inquiry into Self-knowledge . Make me understand the knowledge of God
and the soul . O Preceptor Shankara, be my refuge.

bhava eva bhavAniti me nitarAM samajAyata chetasi kautukitA |
mama vAraya mohamahAjaladhiM bhava sha~Nkara deshika me sharaNaM  || 4||



You are Lord Shiva Himself . Knowing this my mind is filled with an
abundance of joy . Put an end to my sea of delusion . O Preceptor Shankara,
be my refuge.

sukRRite | adhikRRite bahudhA bhavato bhavitA samadarshanalAlasatA |
atidInamimaM paripAlaya mAM bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 5||



Only after numerous virtuous deeds have been performed in many
ways, does a keen desire for the experience of Brahman through You arise.
Protect (me who am) extremely helpless . O Preceptor Shankara, be my refuge.

jagatImavituM kalitAkRRitayo vicharanti mahAmahasashChalataH |
ahimAMshurivAtra vibhAsi guro bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 6||



For the sake of saving the world, (Your) great (disciples) wander assuming
various forms and guises . O Guru, You shine like the sun (among them).
O Preceptor Shankara, be my refuge.

gurupu~Ngava pu~Ngavaketana te samatAmayatAM nahi ko | api sudhIH |
sharaNAgatavatsala tattvanidhe bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 7||



O Best among the Gurus! The Lord whose flag bears the emblem of the
bull! You have no equal among the wise . You who are affectionate to those
who seek refuge! The treasure of truth! O Preceptor Shankara, be my refuge.

viditA na mayA vishadaikakalA na cha ki~nchana kA~nchanamasti guro |
drutameva vidhehi kRRipAM sahajAM bhava sha~Nkara deshika me sharaNam || 8||


I have neither understood even one branch of knowledge clearly, nor do I
possess any wealth, O Guru . Quickly bestow on me the compassion which is
natural to You . O Preceptor Shankara, be my refuge.
http://www.cco.caltech.edu/~vidya/advaita/advaitatml

772
General Discussion / Re: Articles,Interviews,News
« on: September 24, 2015, 07:40:28 AM »
Quote
Swami Dayananda Saraswati passed away yesterday at his ashram in Rishikesh:

Got the news earlier from my brother who is right now in Swami Dayananda Ashram in USA .  Swamiji was not in good health for the last few weeks and was mentally preparing all his devotees and students for this final end by giving darshan to all in spite of his illhealth . Swamiji wanted to be by the side of Mother Ganga in his last days and it did happen as per his wish .  I have been immensley benefitted by the Talks and Books of Swami Dayananda ( talks I have attended little but read most of his books which are Transcript of his talks ) and they have given me lot of clarity not just on Advaita Vedanta but also on Sanathana Dharma and the role of Tradition . If today I am able to understand Bhagavan Ramana's teachings  better it is due to the clarity I got through the  excellent and clear interpretations of  the Bhagavad Gita & Other Vedanta Texts  through the teachings of Swami Dayananda and also through his close disciple Swami Paramarthananda who is my Vedanta Teacher and the best being his explanations of Bhagavan Ramana's Upadesa Saram . Ever grateful to Swami Dayananda for helping me get more clarity with regard to not only Advaita Vedanta but also about Sanathana Dharma and though he may no longer be in the body but his teachings are very much alive through his publications and also through some of his excellent disciples ( like Swami Paramarthananda , Swami Guruparananda , Swami Omkarananda  etc etc ) who are great teachers themselves and this teaching tradition will continue .

773
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 23, 2015, 10:36:10 PM »

774
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 23, 2015, 10:26:35 PM »

775
Pointer - 25 

Bhagavan on Different types of Meditators



776
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 22, 2015, 01:43:50 PM »

777
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 22, 2015, 10:35:01 AM »

778
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 21, 2015, 08:30:55 PM »

779
General topics / Re: Quotes from Shankaracharya's
« on: September 21, 2015, 08:20:48 PM »
> A Russian Scientist?s experience with Kanchi Maha Periyava & <<

A Russian Scientist?s experience with Kanchi Maha Periava Many years ago, some Russian scholars had come to Chennai for a research on Hindu culture. Maha Swami was then camping at Mylapore and so they had darshan of Him and took many photographs of Him. They gave the photographs to the Russian Ancient Culture Academy in Russia also.

In 1987, Russia held a festival of Indian Culture in the Soviet Cultural Academy in Chennai. Dr.Padma Subramanyam (PS) gave a lecture on Bharatham, Kutchipidi, etc. Then, she was invited to Russia, where she met Prof.Ribakov, who was the chief of Russian Scientific Academy and Russian Ancient Culture Institute.

She was surprised to see a portrait of Maha Periava in his room. When asked, he said it was given by a friend who had visited Him in Chennai and he also wanted to meet Him and clarify a few doubts. Subsequently, he came to Chennai and Dr.PS accompanied him to Kanchipuram. But, Maha Swami was down with fever and the sishyas said they cannot meet Him. They were disappointed and didn't know what to do.

Just then another sishya came to them and said that Periava asked them to come in. They went in, and Prof.Ribakov and Periava kept looking at each other for a while. Then, Dr.PS asked the Prof to clarify his doubts. But the Prof said that all his doubts have already been clarified.

Now comes the best part. Periava asked 'Russians speak their language mixed with Sanskrit, but in Northern Russia do they speak the language without any mix of Sanskrit?' Ribakov was surprised and said 'yes'.
Then Periava said, ' you say Russia now. In the ancient times it was known as Rishivarsham. You know why? That is where Rishis like Yagnavalkiyar were running a Vedic Research Center. Then he spoke about the history of Russia at length. Then the Prof said that he wanted to become a Hindu.

Periava said 'you already are'. But the Prof insisted on a Hindu name for him. Periava laughed and said ' he has grey beard like Rishis. So, from now on his name is Rishi'.

Well, that Rishi, runs a branch of Ramakrishna mutt in Moscow now...
Let us all remember this great Mahan who lived only for our sake to teach us how we should lead our lives!

780
General Discussion / Re: Rough Notebook-Open Forum
« on: September 21, 2015, 06:32:57 PM »



Pages: 1 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 [52] 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 154